Oprettede svar i forum

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: Seneste generalforsamlings referater #3946
    JoernRK
    Deltager

    Referatet blev udsendt den 13. april 2019 via mail (som et link til hjemmesiden).

    som svar til: Er LFASE lukket ned ?? #3945
    JoernRK
    Deltager

    Ja, det kan man så heller ikke skrive i dette system så det bagefter fremstår korrekt. De første 11 tegn – til og med > er noget systemet finder på ved upload. Så start med kasseren….

    som svar til: Er LFASE lukket ned ?? #3944
    JoernRK
    Deltager

    Kasserens mailadresse kom til at se lidt mystisk ud, den er:
    kasseren@lfase.dk

    som svar til: Er LFASE lukket ned ?? #3943
    JoernRK
    Deltager

    Problemet med dette forum er formentligt at medlemmernes brug – i hvert fald de seneste år ikke har været særlig stor – ja, nærmest fraværende. Med få brugere følger også, at der få brugere til at besvare spørgsmålene – især de tekniske. Faktisk nævnte bestyrelsen for et par år siden at denne hjemmeside burde nedlægges og erstattes med en ny, da den var/er for vanskelig at vedligeholde.

    Spørgsmålene vedrørende om det er værd at betale for dette års medlemskab kan jeg derfor kun anbefale, at I ikke stiller her, da jeg ikke tror bestyrelsen kigger ret meget på, hvad der foregår i nærværende forum. Jeg foreslår derfor, at I i stedet sender en mail til Niels Erik Madsen på adressen kasseren@lfase.dk og stiller ham jeres spørgsmål. På dem måde vil jeres spørgsmål også lande hos bestyrelsen.

    Som svar til dig Mette Miller, ja, du skal registrere dit anlæg hos Vindstød, såfremt du efter overgang til “time for time” afregning ønsker at få betaling for det overskudsstrøm som du lægger ud på elnettet. Her skal du bl.a. via NEM-ID angive den konto, som du ønsker Vindstød løbende skal overføre pengene til.

    Mvh
    Jørn Riishede Kristiansen

    som svar til: Vindstød mdr. afgift #3887
    JoernRK
    Deltager

    Under Vindstoed.dk/sol står der ganske rigtigt angivet gebyret på 19 kr.

    Men under Vindstoed.dk/ve som man skal anvende, hvis der er tale om “Gruppe 6”, er der ikke angivet nogen afgift.

    Så det afhænger af om man er Gruppe 6 leverandør eller ikke, om der skal betales gebyr.

    /Jørn

    som svar til: Summation måler #3886
    JoernRK
    Deltager

    Du kan også gå ind på eloverblik.dk og her finde din leverandør. Når du så har logget ind med Nem-ID får du et overblik over, hvad din/dine målere har registreret pr. time. Produceret til elnettet henholdsvis hentet fra elnettet. Hvis så finder en time med god produktion, hvor du leverer meget el til nettet men også samtidig har en aktivitet i form af køb af el fra nettet, så har du en fasemåler og ikke en summationsmåler.
    For vores vedkommende har jeg fra Eloverblik.dk lavet en import af begge vore registreringer (time for time) for hele 2018 og har lagt dem ind i Excel. Hvorefter jeg har lavet en lille formel, der sammenligner de to “tilstande”. Det viser sig, at vi i 2018 “kun” i alt har hentet (købt) 88 kWh (i fremtiden nu til fuld pris) samtidig med, at vi selv har haft en overproduktion til nettet. Jeg kan derfor se, at vi er så heldige, at vi oprindelig har fået vort anlæg tilsluttet til de to faser, der bruger mest i vor husholdning, medens den 3’de fase kun bruges i mindre grad. Men jeg er sikker på at mange ikke er lige så “heldige”. Og her er valget jo så om man vil betale for at få skiftet måleren om til en summationsmåler eller om muligt måske overveje at få byttet om på belastningen af faserne på sin husets eltavle – eller bare betale ved “kasse 1” – også selv om sidstnævnte jo heller ikke er i overensstemmelse med politikernes oprindelige løfter.
    /Jørn

    som svar til: NU, er jeg ved at blive rigtigt sur. #3807
    JoernRK
    Deltager

    Og nu kan vi så konstatere at Vindstød skal stå for registrering af vort timeforbrug. Gav så vide hvordan de vi bære sig ad med at gøre det korrekt for os, der fortsat har fasemålere og ikke summationsmålere. Det må jo – såfremt udbyderen har gjort sit arbejde ordentlig på en eller anden måde have fremgået af udbudsmaterialet, hvilke krav der er til det. Temaet er jo langt fra nyt stof!

    JoernRK
    Deltager

    Det lyder ikke rart,
    Jeg forstår det sådan, at du anvender virksomhedsordningen, men hvad er det konkret, du har behov for hjælp til?
    Er det alene skatteberegningen af det tal, der skal angives på selvangivelsen?
    eller er det også den fysiske aflæsning af din/e måler/e, der hvor du bor?
    Er det alene for skatteåret 2017?
    Er måleren/målerne blevet aflæst omkring årsskiftet?
    Er afskrivningen ajourført til og med 31/12-2016?
    Mvh
    Jørn

    som svar til: Årsopgørelse for 2017 #3629
    JoernRK
    Deltager

    Jeg er er meget enig i dine betragtninger. Det var som sådan heller ikke min hensigt at starte en sag her og nu, idet jeg går ud fra, at 2017 har været en enlig svale. Vores leverandør (EnergiMidt – nu ENIIG) er ikke gået konkurs, og gør det formentlig heller ikke. Har netop fået udskiftet den ene inverter – dækket af garantien. Men de af os, der måtte have en ydelsesgaranti efter fx 10 år og 25 år, og en leverandør der ikke er gået konkurs, kunne måske allerede om 3-4 år have en vis interesse i at få verificeret om produktet fortsat lever op til garantien. Så ja, jeg ved spørgsmålet er fremsat i god tid, men det er jo altid godt at være i god tid og have overvejet såvel metode som dokumentation. Ikke mindst også fordi DMIs opgørelse af solskinstimer jo kun i nogen grad kan anvendes til opgørelse af mængden af lys= produktion.

    som svar til: Årsopgørelse for 2017 #3625
    JoernRK
    Deltager

    Hej Poul,
    Jeg vedhæfter en kopi af side 2 af vore opgørelser for 2016 og 2017. Det er vist det, som du efterlyser.
    Bemærk vedrørende afregningen for 2016, at Trefor d. 31/3 2016 skiftede navn til EWII. Det skete – tror jeg samtidig med at den ændrede afregningsmetode trådte i kraft.

    I øvrigt, og som en sidebemærkning har vort årsforbrug (køb) siden 2012 balanceret tæt på 0 kWh – bortset fra sidste år. I vort område af landet blev andet halvår meget regnfuld – men ikke voldsom meget mere solfattig. Hermed levede cellerne for første gang heller ikke op til ydelsesgarantien. Noget som kunne bringe et andet spørgsmål på banen: Hvordan kontrollerer vi, at ydelsesgarantierne i det lange løb bliver overholdt? Og hvad gør vi såfremt de ikke gør?
    /Jørn

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    som svar til: Årsopgørelse for 2017 #3622
    JoernRK
    Deltager

    Hej Freddy,
    Interessant at se din afregning fra SEAS og så sammenligne især tarifferne med dem, som vi får fra EWII.
    Det som hedder Nettarif C hos jer hedder hos os “Transport til netselskab”, men hvor prisen hos jer er på 0,3370, så er den hos os kun “kun” 0,1460.
    Og den prisforskel gør jo dog en forskel.
    Selvfølgelig er det dejligt med en lavere pris – men jeg syntes, det er underligt, at den er så stor. Den umiddelbare forklaring må vel ligge i at SEAS har større omkostninger end EWII eller???
    /Jørn

    som svar til: Vask af solceller #3602
    JoernRK
    Deltager

    Jeg er helt ny medlem af LFASE, og har derfor nu kigget på en række af de emmer, der er blevet drøftet i dette forum. Aktivitetsniveauet er jo ikke særlig højt, så man kan sagtens følge med :-).

    Hvad angår effekten af afvaskning af solceller, så lavede jeg for et par år siden en test af, om der er nogen mærkbar effekt af dette.

    Har et anlæg opdelt i to grupper siddende ved siden af hinanden men opdelt med 50% på hver sin inverter.

    Vaskede derfor efter en støvet periode den ene halvdel af panelerne, og målte før og efter om der var nogen relativ forskel på ydelserne fra de to invertere – det var der ikke!!!

    Min konklusion er derfor, at vask af solceller ingen effekt har, men at vaskeudstyret fra Hem og Fix (Harald Nyborg) er anvendeligt til mange andre formål.

    Mvh
    Jørn

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
X

Forgot Password?

Join Us